Artificial Intelligence in fashion & e-commerce

Consumenten willen individueel worden gezien, gehoord én geadviseerd. Een persoonlijke benadering, met een menselijke touch, wordt dan ook de norm. Digitale omgevingen, zoals webshops, lenen zich uitstekend voor zo'n volledig gepersonaliseerde ervaring. Veel bedrijven zijn echter nog niet zover. Marketinguitingen, het productaanbod en de manier waarop producten worden gepresenteerd, zijn vaak voor alle klanten hetzelfde, of slechts licht afgestemd op klantgroepen of persona's. Artificial Intelligence brengt hier verandering in en maakt die gepersonaliseerde ervaring mogelijk. Consumenten worden begrepen, net als het assortiment en zij krijgen dankzij AI daadwerkelijk relevante matches aanbevolen. 

AI-in-fashion-en-e-commerce

AI om assortiment te begrijpen

Deep learning is bij uitstek geschikt om uit beeldmateriaal objecten en karakteristieken te herkennen. Wanneer deze informatie wordt samengevoegd met reeds bestaande kenmerken uit bijvoorbeeld een Product Information Management (PIM) systeem, vormt zich een completer beeld van het assortiment. Naast kenmerken zoals het type product en de kleur, kan deep learning ook het materiaal of de stijl van het object herkennen. Productinformatie wordt verrijkt en handmatig labelen is verleden tijd. De verrijkte productinformatie kan bovendien op nieuwe manieren worden ingezet in webshops of campagnes. 

AI om consumenten te begrijpen

Service, productaanbod en productaanbevelingen volledig personaliseren is niet zo eenvoudig als het lijkt. Het vereist namelijk een systeem waarin persoonlijke voorkeuren van een consument, op individueel niveau, worden doorgrond. Artificial Intelligence maakt die vorm van hyperpersonalisatie mogelijk.

Door data uit meerdere bronnen samen te voegen en daar machine learning algoritmes op toe te passen, ontstaan zelflerende systemen. Deze systemen analyseren stijlen en voorkeuren van individuen, bijvoorbeeld foto's, een Instagram- of Pinterest-feed waar consumenten een digitale footprint achterlaten. 

Consumenten en assortiment te matchen

Wat vindt een consument mooi, wat is zijn lichaamsvorm en kledingmaat, wat voor uitgesproken gedrag vertoont hij en wat is zijn kledingstijl? Het samenspel tussen deze eigenschappen gaat bepalen of de consument gaat converteren, of niet. Hoe werkt het als hierop Artificial Intelligence wordt toegepast? 

Op een complexer niveau is een deep learning algoritme in staat om uit een combinatie van persoonlijke-, stijl- en contextuele kenmerken van een consument te matchen met het productaanbod. En dat is waar personalisatie met Artificial Intelligence om draait: alle beschikbare informatie gebruiken om een individu het best passende product of service aan te bieden.

 

De businesswaarde

Door Artificial Intelligence in te zetten voor het optimaliseren van de product-market fit worden een aantal business waarden vergroot:

  • Door betere en persoonlijke aanbevelingen stijgt de conversie en kan het aantal retouren verminderen. Door aandacht te besteden aan dieperliggende interesses van consumenten, kunnen aanbieders beter passende aanbevelingen doen.
  • De online marketinguitgaven kunnen effectiever worden ingezet. Het AI-systeem weet nauwkeurig wat consumenten willen, waardoor advertenties hypergepersonaliseerd worden aangeboden. Dus geen generieke persona’s meer, laat staan algemene advertenties.
  • Door de consument en behoeften beter in kaart te brengen zijn bedrijven in staat hun propositie aan te passen, zodat ze een betere product-markt fit kunnen waarborgen.

Aan de slag met AI in fashion en e-commerce

Gaan we morgen massaal Artificial Intelligence inzetten om ons aanbod te matchen op de behoeften van consumenten? Wellicht is het hoog tijd. 

Wij geloven dat de manier waarop we online winkelen in veel opzichten gaat veranderen. Om te begrijpen wat de impact is in de markt waarin je actief bent, raden we je aan om te experimenteren. Ontwikkel bijvoorbeeld een aantal proof-of-concepts, zodat je de technologie eigen kunt maken. SIMON kan daarbij helpen. 

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Zie onze privacy policy.